نبض چیست و چگونه می‌توان آن‌را بررسی کرد؟

نبض، یکی از مهم‌ترین و قابل شناسایی‌ترین موارد پزشکی است. نبض مربوط به فشار ضربان قلب است.

نبض، فشار تعیین کننده‌ی ضربان قلب است و در صورتی که با سرگیجه همراه شود می‌تواند سبب بروز شوک و خون‌ریزی داخلی شود.

نبض بسیار تند هم از طرف دیگر نشان دهنده‌ی فشار خون بالا و مشکلات قلبی عروقی است.

با تمرین، می‌توانید نبض خود و دیگران را بگیرید.

اما نبض چیست، چرا تا این اندازه اهمیت دارد و بهترین راه برای یافتن و اندازه‌گیری نبض چیست؟ این مقاله برای پاسخ به این سوالات به شما کمک خواهد کرد.

موارد قابل ذکر در بررسی نبض:

در اینجا نکات کلیدی در رابطه با بررسی نبض خواهیم گفت. و در ادامه به جزئیات بیشتر خواهیم پرداخت.

هنگامیکه قلب، خون را پمپاژ می‌کند، سرخرگ‌ها منقبض و منبسط می‌شوند، که این همان نبض است.

نبض را در مچ دست و گردن راحت‌تر می‌توان پیدا کرد.

یک نبض نرمال بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه دارد.

نبض چیست؟

به انبساط سرخرگ‌ها نبض می‌گویند. این انبساط به وسیله‌ی افزایش فشار خون وارد شده به دیواره‌ی ارتجاعی سرخرگ‌ها، با هر ضربان قلب، ایجاد می‌شود.

این انبساط با پمپاژ خون توسط قلب، کاهش و افزایش میابد و با پر شدن مجدد خون دوباره به حالت استراحت برمی‌گردد. این ضربه در نقاط خاصی از بدن که در آن سرخرگ‌های بزرگ به سطح پوست نزدیک‌تر هستند، احساس می‌شود.

یافتن نبض

سرخرگ‌ها در مچ و گردن، به پوست نزدیک‌ترند و نبض‌های واضحی ایجاد می‌کنند که به راحتی در این نواحی قابل احساس است.

در ادامه مراحل ساده‌ای برای یافن نبض مچ دست گفته شده. این نبض تحت عنوان نبض شعاعی یا محوری شناخته می‌شود.

یکی از دست‌های خود را چرخانده و سطح داخلی مچ را بالا بیاورید

دو انگشت دست دیگر خود را باید در فرورفتگی حدود یک اینچ پایین‌تر از طول شروع شست،روی مچ قرار دهید.

در صورت صحیح بودن حالت دست، شما نبض ضربان قلب خود را احساس خواهید کرد.

نبض همچنین در گردن هم احساس می‌شوند، در این مورد هم می توانید از دو انگشت خود استفاده کنید. فرورفتگی نرم یکی از دو طرف نای را به آرامی فشار دهید و نبضتان را پیدا کنید.

این، نبضی بود که در یکی از سرخرگ‌های شریانی بدن وجود دارد و این‌ها رگ‌های بزرگی هستند که خون را از قلب به سمت سر می‌برند.

قسمت‌های دیگر بدن که احساس نبض در آن‌ها ضعیف‌تر است:

پشت زانوها

قسمت داخلی آرنج هنگامیکه بازوی خود را تا کرده و بالا برده اید.

کشاله ران

گیجگاه

بالا و یا قسمت داخلی پا

شمردن نبض

نبض خود را با یکی از روش های بالا پیدا کنید و سپس مراحل زیر را انجام دهید:

از یک زمان‌سنج یا ساعت مچی با عقربه‌ی ثانیه شمار استفاده کنید، یا به یک ساعت با عقربه‌ی ثانیه شمار نگاه کنید.

بعد از گذشت یک دوره‌ی یک دقیقه‌ای یا ۳۰ ثانیه، تعداد ضربان‌هایی که احساس می‌کنید بشمارید.

تعداد نبض بعد از گذشت یک دقیقه تعداد استاندارد ضربان قلب را نشان می‌دهد. این کار را می‌توانید با دوبرابر کردن تعدادی که در ۳۰ ثانیه احساس می‌کنید، به دست آورید.

تعداد نبض باید بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه باشد.

نبض‌های نرمال

ضربان قلب باید مرتب باشد، و بین هر ضربه فاصله‌ی منظمی وجود داشته باشد، در نتیجه نبض هم منظم خواهد بود.

طبق یک قانون کلی، زمان نسبی استراحت قلب در بزرگسالان باید بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه باشد. در کل افرادی با تناسب اندام بهتر ضربان قلب کند تری نسبت به افرادی که فعالیت کمتری دارند، خواهند داشت. برای مثال، استراحت قلب آن‌ها بین ۴۰ تا ۶۰ ضربان در دقیقه است.

به هرحال در حالت‌های مختلف مثل، حرکت، فعالیت، تمرین، هیجان، اشتیاق و ترس، طبیعی است که قلب پاسخ‌های متنوعی از خود نشان دهد.

در صورتیکه احساس می‌کنید ضربان قلبتان نامنظم است و یا از حد نرمال کمتر یا بیشتر است، که این حالت را می‌توانید با اندازه‌گیری نبضتان نیز متوجه شوید، لازم است که با یک پزشک مشورت کنید.

علاوه بر این ممکن است شما متوجه ضربان‌های اضافی در قلبتان شوید. به ضربان‌های اضافی قلب، اکتوپیک می‌گویند. ضربان‌های اکتوپیک بسیار شایع هستند، و از آنجا که بی ضررند نیاز به درمان خاصی ندارند.

اما اگر تپش قلب یا ضربان‌های اکتوپیک شما را نگران کرده، می‌توانید به دکتر مراجعه کنید.

مونیتورهای نشان دهنده‌ی ضربان قلب

بیمارستان‌ها از مونیتورهایی استفاده می‌کنند که می‌تواند ضربان قلب و نبض را بررسی کنند. این مونیتورها برای استفاده‌ی خانگی هم هستند.

در صورتیکه از یک مونیتور خانگی استفاده می‌کنید، باید:

حتما به پزشک نشان دهید تا از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کنید.

فشار خون خود را در زمان مشخصی از هر روز اندازه گیری کنید.

معمولا چند بار اندازه‌گیری را انجام دهید و هر بار نتایج را یادداشت کنید.

پیشرفت های‌ اخیر، شمار زیادی از محصولات را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا بتوانند به تنهایی سلامت خود را مورد سنجش قرار دهند.

بسیاری از این وسایل در قالب نرم‌افزارهای موبایل ارائه می‌شوند، و تعدادی هم که دارای مونیتورهای پزشکی هستند، مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها در یک دستگاه هستند.

اتحادیه‌ی غذا و دارو فهرستی از برنامه‌هایی که تحت نظارت سلامت تهیه شده‌اند ارائه داده است. که می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای بررسی اولیه‌ی سلامت باشند.

این دستگاه‌ها در قالب نرم‌افزارهایی بر روی تلفن همراه قابل نصب هستند. برخی دستگاه‌ها برای استفاده‌ی خانگی شامل نرم‌افزارها و سخت‌افزارها باهم هستند. برخی از محصولات خوانش علائم حیاتی مثل ماشین الکتروکاردیوگرام، قابل ذکر هستند.

دیگر، اندازه‌گیری نبض و به دست آوردن اطلاعات سودمندی درمورد نشانه‌های اولیه‌ی سلامت،‌کار آسانی است.

درصورتیکه نسبت به این اطلاعات پایه‌ای احساس نگرانی کردید، می‌توانید به پزشک مراجعه نمایید.