چه مقدار شکر در غذا و نوشیدنی شما وجود دارد؟ (بخش دوم)

از آنجایی که کرن فلکس ها دارای برخی مواد مغذی مفید برای کودکان هستند، شرکت‌های سازند‌ه‌ی این محصولات، تبلیغات خود را افزایش داده اند.

درحالیکه شرکت‌های سازنده‌ی کرن فلکس بهبود نسبتا ناچیزی در افزایش مواد مغذی مورد نیاز برای کودکان کرده‌اند، همچنان نسبت به  کرن فلکس های مخصوص بزرگسالان مضرتر هستند. آنها دارای ۵۶ درصد شکر بیشتر بیشتر از نیم برابر فیبر و ۵۰ درصد سدیم بیشتر هستند.

شرکت‌ها می‌دانند که چگونه باید محصولاتی خوش‌مزه و در عین حال فاقد شکر و نمک بسازند. اما برای چه آنها به والدین و سوپرمارکت‌ها برای جلب رضایت کودکان در این موضوع کمک نمی‌کنند؟

میوه‌ها

میوه ها دارای نوعی شکر به نام فروکتوز هستند. میوه‌های تازه شکر افزودنی ندارند اما میزان شکر آنها متغیر است. از میزان شکر در یک قاشق چای‌خوری از ۱۰۰ گرم قره قروت تا بیش از ۳ قاشق چای‌خوری انگور.

تمام موارد زیر میزان طبیعی شکر در هر ۱۰۰ گرم از ماده غذایی را نشان می‌دهند. یه خاطر داشته باشید که مصرف میوه یکی از مهم‌ترین بخش‌های رژیم روزانه و حفظ سلامتی است، و شکر موجود در میوه‌ها تاثیرات بسیار مهمی بر سلامتی دارند.

انبه  ۲.۱۷ قاشق چای‌خوری شکر

موز  ۲.۴۸  قاشق چای‌خوری شکر

سیب ۲.۱۱  قاشق چای‌خوری شکر

آناناس ۲  قاشق چای‌خوری شکر

انگور ۳.۱۴ قاشق چای‌خوری شکر

لیمو : نیم قاشق چای‌خوری شکر

کیوی ۱.۸۲ قاشق چای‌خوری شکر

زردالو ۱.۸۷  قاشق چای‌خوری شکر

توت فرنگی ۰.۹۹  قاشق چای‌خوری شکر

تمشک  ۰.۹ قاشق چای‌خوری شکر

زغال اخته ۲.۰۲  قاشق چای‌خوری شکر

گوجه ۰.۵۳ قاشق چای‌خوری شکر

خطرات

در ادامه به دلایلی میپردازیم که شاهدی بر این مدعاست که همه مردم باید میزان مصرف مواد با شکر افزودنی را به شدت کاهش دهند.

چاقی: مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف بیش‌ از حد شکر و نوشابه‌های شیرین با چاقی رابطه‌ی مستقیم دارد.

بیماری‌های قلبی: مصرف شکر می‌تواند با مرگ و بیماری‌های قلبی و عروقی در ارتباط باشد. طبق تحقیقات مشخص شد که بیشتر بزرگسالان آمریکایی بیشتر میزان استاندارد، شکر مصرف می‌کنند. ما ارتباط کاملا مشخصی بین مصرف شکر های افزوده شده و افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ یافته ایم.

دیابت نوع ۲: اگرچه شکر به طور مستقیم سبب ابتلا به دیابت نمی‌شود، افرادی که میزان زیادی شکر می‌کنند، معمولا سنگین وزن تر هستند که این موضوع خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا گزارش کرد که تعداد قابل توجهی از مردم با مصرف شکر، میزان زیادی کالری وارد بدن خود می‌کنند.

نزدیک به ۱۳ درصد از کل کالری بزرگسالان ، از منابع خطرناکی تامین می‌شود مانند شکر و شربت ذرت.

دکتر مالهوترا، پزشک قلب، اشاره می کند  که استفاده‌ی زیاد شکرهای افزودنی، سلامت انسان را به‌طور جدی تهدید می‌کند.

« با اینکه این شواهد تنها متوجه صنعت غذا نیست، اما می‌تواند فاکتور بسیار مهمی برای چاقی و بیماری‌های وابسته به رژیم غذایی باشد.»

برچسب‌های غذایی در آمریکا و اروپا تنها به اطلاعاتی در رابطه با مقدار کلی شکر موجود در محصول دارد و هیچ جزئیاتی در رابطه با میزان اضافه‌ی شکر افزوده شده وجود ندارد. و این شناسایی مواد غذایی با افزودنی زیاد را برای افراد دشوار می‌کند.

البته اخبار خوب زیادی به زودی نیاز به وجود اطلاعات نشان‌دهنده‌ی میزان شکر را گزارش خواهند کرد. و این موضوع به افراد کمک خواهد کرد که مقدار شکر مضر در رژیم روزانه را شناسایی کنند.