{{cartLength}}
{{cartLength}}
ثبت آگهی
تغذیه / 10 شهریور 1397

رژیم های غذایی بر پایه ی پروتئین سویا، به مقاومت استخوان ها کمک می کنند

رژیم های غذایی بر پایه ی پروتئین سویا، به مقاومت استخوان ها کمک می کنند

تحقیقات اخیر تاثیر رژیم سویا بر افزایش قدرت استخوان ها را به اثبات رسانده است. و خوردن روزانه ی سویا، برای خانم ها در تمام سنین توصیه می شود.

کاهش تراکم و مقاومت استخوان ها، از مشکلات شایع خانم ها به حساب می آید.

با افزایش سن خانم ها، کم شدن فعالیت استخوان ساز ها( به وسیله ی اوستئوپروزیز ها) و افزایش وزن، دست به دست هم داده، سبب کاهش سلامت استخوان ها و و تاثیر منفی بر متابولیسم آنها می شود.

فعالیت اوستئوپروزیز( osteoporosis و ضعیف شدن استخوان ها، احتمال شکستگی استخوان ها را افزایش داده، و سبب فعالیت کم تر و افزایش وزن بیشتر خواهد شد.

همانطور که سن افزایش می یابد، وزن زیاد شده و درنتیجه استخوان ها به عنوان یکی از حیاتی ترین اعضای بدن مورد توجه مطالعات پزشکی قرار می گیرند.

در مطالعات اخیر اثبات شد که تغییر در رژیم غذایی بانوان، چگونه می تواند بر سلامت استخوان های آنان اثر مثبت بگذارد. از جمله رژیم های غذایی توصیه شده، غذا های پروتئینی بر پایه سویا می باشد.

سویا و قدرت استخوان ها

طی مطالعاتی، نشان داده شد که کاهش تراکم استخوان ها، سبب کاهش سطح مقاومت آنها می شود.

» تحقیقات اخیر تاکید زیادی به حفظ این تناسب می کند، در حالیکه نزدیک به نیمی از زنان آمریکایی، به خصوص پس از یائسگی، به مشکلات استخوانی دچار می شوند. »

محققان آزمایشی بر گروهی از موش ها انجام دادند، در آن، تخمدان نیمی از موش ها را از بدنشان خارج کرده، و سبب بروز یائسگی در آنها شدند. سپس موش ها را با دو نوع رژیم غذایی، بر پایه سویا و بر پایه ذرت، تغذیه کردند. هر دو رژیم غذایی دارای یک میزان کالری بود. هر هفته به وزن موش ها افزوده می شد و این روش تغذیه تا 30 هفته ادامه پیدا کرد.

از موش ها نمونه های خون گرفته و مقاومت استخوان های آنها سنجیده شد، و به کمک اکوMRIمیزان چربی و حجم آب بدن آنها، اندازه گیری شد.

به کمک نشانگر هایی، از آنجا که در مواقع اضطراری، طی فرایندی، استخوان ها تجزیه شده و مواد معدنی مورد نیاز را به خون آزاد می کند، از نمونه ی خون، می‌توان به شکل و میزان جذب استخوان ها پی برد.

از این نشانگر ها با عنوان نشانگرهای تبدیل استخوان یاد می شود.

دانشمندان از ساختار استخوان های جانوران، تصاویر میکروسکوپی تهیه کرده و آستانه ی شکنندگی آن ها را مورد آزمایش قرار دادند.

ارتقاء قدرت استخوان ها

طبق تحلیل ها، اگرچه نشانگرهای تغییر و تبدیلات استخوان، به طور مشخص تغییر نمی کنند، اما استخوان های پا با رژیم بر پایه ی پروتئین سویا، نسبت به پروتئین ذرت، قوی تر خواهند شد.

 «مطالعات نشان می دهد که لازم است زنان، با افزودن پروتئین سویا به رژیم غذاییشان، به ارتقاء قدرت استخوان هایشان کمک کنند.»

پروفسور هینتون می گوید :

»  زنان، به اندازه ی رژیم خاص آسیایی ها به سویا نیاز ندارند، اما مصرف برخی از انواع سویا در غذا و سبزیجات، برای افزایش قدرت استخوان ها ضروری است.»

طبق مطالعات، رژیم سویا رشد استخوان ها را در موش های دارا یا فاقد تخمدان نیز افزایش می دهد.

پروفسور هینتون به عنوان نتیجه می گوید که : « همه ی زنان باید به فکر ارتقاء و حفظ سلامت استخوان های خود باشند و این کار را با افزودن غذاهایی بر پایه ی پروتئین سویا مثل شیر سویا به رژیم غذاییشان انجام دهند. بعلاوه این نوع رژیم ها سبب افزایش فعالیت متابولیسمی در زنان پیش از یائسگی می شود.»

اشتراک گذاری :