خطرات خواب زیاد برای سلامتی

خوابیدن بیشتر و کمتر از ۷-۸ساعت در روز به سلامتی آسیب خواهد زد. اما خواب زیاد به مراتب تاثیرات مخرب تری خواهد داشت.

طی یک تحقیق، تحلیل بیش از ۳میلیون نفر از مردم که خوابی بیش تر از ۷-۸ ساعت داشتند نشان داد که خطر مرگ و ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در این افراد بیش تر خواهد بود.

در این مطالعات برای ارتباط بین طول خواب و مرگ، نمودار J ‍‍ پیشنهاد شد. در رابطه با بیماری های قلبی عروقی نیز، این ارتباط برقرار است.

« خواب بیش از ۷-۸ ساعت در طول روز، میزان بروز آسیب را افزایش می دهد»

نمودار J نشان دهنده ی رابطه ی طول خواب با ابتلا به بیماری هاست، برای مثال ۹ ساعت خواب، خطر مرگ را ۱۴ درصد ، و ۱۰ ساعت خواب این خطر را ۳۰ درصد افزایش می دهد.

باید توجه داشت که کم خوابی نیز بر سلامتی اثر دارد و سبب افزایش ۴۴ درصدی خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود.

 « این نکته ی مهمی است که در سلامت عمومی، خواب زیاد نشانه ای بر افزایش خطر مشکلات قلبی عروقی است»

بیماری های قلبی عروقی

بیماری قلبی عروقی مسلما تاثیراتی بر آسیب های قلب و رگهای خونی دارد. وظیفه ی قلب پمپاژ خون به رگها و انتقال آن به سرتاسر بدن است.

بعضی بیماری ها سبب بروز برخی حالات دردسرساز و آسیب زای دیگر نیز می شود. برای مثال در بیماری آسرواسکلروزیس(Atherosclerosis) ، پلاکت ها در دیواره ی سرخرگ رسوب کرده و مانع حرکت خون در رگ می شود. این حالت ممکن است باعث بروز بیماری قلبی، حمله ی قلبی و در نهایت سکته شود.

نوع دیگر بیماری قلبی، نارسایی قلبی است که در آن قلب مقدار خون مورد نیاز بدن را پمپ نمی کند. ضربان قلب نامنظم(arrhythmia) که به علت نقص دریچه های قلب است، نیز دسته ی دیگری از بیماری های قلبی است.

در آمریکا، حدود ۶۱۰ هزار نفر به علت بیماری هایی قلبی جان خود را از دست می دهند، به همین دلیل مشکلات قلبی اولین دلیل مرگ و میر در بین زنان و مردان است.

همچنین در آمریکا سالانه ۷۳۵ هزار نفر دچار حمله ی قلبی می شوند که از این تعداد ۲۱۰ هزار نفر تجربه ی اولشان نیست.

در این تحلیل، محققان بر رابطه ی بین خواب، میزان مرگ و بیماری های قلبی عروقی از جمله حمله ی قلبی و سکته و سایر بیماری های قلب تمرکز کردند.

مدت و کیفیت خواب

تا اینجا به رابطه ی بین خواب و سلامتی اشاره کردیم، از آنجا که بیماری ها روند رو به رشدی دارند پس لازم است اطلاعات خود را در رابطه با مدت و کیفیت خواب بالا ببریم.

طی تحقیقات بین المللی در مورد خواب، پیشنهاد می شود که ۷-۹ ساعت خواب شب برای بزرگسالان (۲۶-۶۴سال) و ۷-۸ ساعت خواب برای سالخوردگان مناسب می باشد.

این مطالعات نتایج مختلفی را به دنبال خواب ۷-۸ ساعته یاداور شدند. اما برای کاهش یا افزایش هر ساعت خواب، ارزش خاصی را تعریف نکردند.

یافته های محققان بسیار قابل توجه است زیرا آنها به رابطه ی مهمی درمورد خواب زیاد و کاهش سلامتی رسیدند.

دانشمندان به رابطه ی بین خواب کم و آسیب به رگهای خون رسان قلب نیز به اطلاعاتی دست یافتند، آنها به پزشکان پیشنهاد میکنند که در برخورد با چنین بیمارانی، از روش «خواب غیرمستقیم» استفاده کنند.

مکانیسم ها و درک ضعیف

رابطه ی زیستی میان مدت خواب، کیفیت خواب، بیماری های قلبی عروقی و خلق و خو، کاملا مشخص است. افراد مطلع می دانند که این موضوع تا چه اندازه پیچیده است و جنبه های مختلفی را در بر میگیردکه روی یکدیگر تاثیر مستقیم دارند.

شواهدی بر این مبنا وجود دارد که خواب ناکافی سبب افزایش بیش از حد سطح انرژی، و به هم ریختن تنظیم هورمون ها شده که این عامل سبب بروز چاقی و از دست رفتن کنترل قند خون می شود .

کاهش خواب همچنین زمینه ساز التهابات، بیماری های قلبی و سرطان نیز می شود.

خواب زیاد هم به نوبه ی خود مسبب افزایش چربی، التهابات و بروز کم خونی است.

دانشمندان موارد دیگری از جمله فعالیت فیزیکی کم، افسردگی، عدم اشتغال و روابط اجتماعی ضعیف را،از نتایج پرخوابی دانستند.

دکتر کوک اظهار داشتند:« در جامعه ی مدرن، خواب تاثیرات مهمی در فرهنگ، اجتماع، فیزیولوژی، رفتار و محیط خواهد داشت»

این تاثیرات را می توان به موارد زیادی تعمیم داد.

«یافته های ما می تواند به مشاوره ی افراد برای ارتقاء کیفیت خواب آنها کمک بسازایی کند»

دکتر کوک