هر چیز که لازم است درمورد فیبرومیلاژیا بدانید (بخش دوم)

ورزش

انجام همزمان ورزش های هوازی و قدرتی یا مقاومتی،در برخی از بیماران، به کاهش درد، سختی، و اختلالات خواب کمک می کند.

در صورتیکه ورزش ها باعث تشدید علائم می شود، لازم است که ورزش را به شکلی دیگر ادامه دهید، داشتن یک همراه، می تواند انگیزه ای برای حفظ برنامه ی فعالیت باشد.

طب سوزنی

برخی از بیمارانی که به فیبرومیلاژیا مبتلا هستند، با انجام طب سوزنی توانستند کیفیت زندگی شان را افزایش دهند. تعداد جلسات انجام این درمان به علائم و حساسیت آن ها بستگی دارد.

در یک مطالعه مشخص شد که از هر 5 نفر فرد مبتلا به فیبرومیلاژیا، یک نفر در مدت دو سال از تشخیص بیماری، شروع به درمان طب سوزنی می کند. محققان نتیجه گرفتند که ممکن است این روش، برعکس، باعث افزایش درد و سختی عضلات شود اما به هرحال این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتر است.

درمان های اصلاح رفتاری

این نوع درمان نوعی از درمان های رفاری شناختی هستند که باعث کاهش رفتارهای منفی، اضطراب آور یا تشدید کننده ی درد شده و انرژی مثبت و رفتارهای معقول را ارتقاء می دهد. این درمان شامل یادگیری مهارت ها و تمرینات آرامشی جدید است.

دلایل

علت دقیق فیبرومیلاژیا هنوز ناشناخته است. اما، تفکر حال حاضر در روماتولوژی پیشنهاد می کند که فیبرومیلاژیا مشکلی است با فرایند درد مرکزی در مغز، که در نتیجه باعث می شود حساسیت یا حضور درد در پاسخ به محرک افزایش پیدا کند.

فاکتورهای خطر شامل موارد زیر است:

رخدادهای اضطراب آور، توروماتیک فیزیکی یا روانی مانند تصادف

زخم های مکرر

آرتریت  روماتوئید یا دیگر بیماری های خود ایمن مانند لوپوس

مشکلات سیستم عصبی مرکزی

راهی که از طریق آن ژن های ما تعیین می کنند که چگونه به محرک های درد پاسخ دهیم.

فیبرومیلاژیا می تواند ارثی باشد. خانم هایی که از طریق نسبت فامیلی با این بیماری در ارتباط هستند، محتمل تر است که به این بیماری مبتلا شوند.

افراد مبتلا به آرتریت  روماتوئید، لوپوس یا آرتریت  نخاعی که تحت عنوان آنکیلوزینگ اسپاندیلیتیس شناخته می شود، نسبت به بیمارانی که به سایر بیماری های روماتوئیدی مبتلا هستند، احتمال بیشتری دارند که به فیبرومیلاژیا مبتلا شوند.

تشخیص

از آن جایی که علائم فیبرومیلاژیا، به مشکلات دیگر مانند هایپوتیروئیدیسم، تا حدودی شباهت دارد، مدت زمانی طول می کشد تا تشخیص داده شود. پیش از اینکه تشخیص فیبرومیلاژیا داده شود، باید دیگر بیماری ها که در علائم همپوشانی دارد، مورد بررسی قرار گیرد.

برای تشخیص این بیماری آزمایشی وجود ندارد، به همین دلیل می تواند منجر به تاخیر یا اشتباه در تشخیص شود.

سه مشخصه برای تشخیص فیبرومیلاژیا:

درد و علائم در هفته ی اخیر، شامل 19 بخش از بدن بوده بعلاوه ی، خستگی مفرط، اختلال در خواب یا مشکلات شناختی.

علائم بعد از 3 ماه فروکش می کنند.

دیگر مشکلات سلامتی که بتوان علائم را به آن ها نسبت داد، وجود ندارند.

اخیرا از «نقاط حساس» برای تشخیص مشکل استفاده می شود اما برای تشخیص فیبرومیلاژیا به طور دقیق نمی توان از آن استفاده کرد.

رژیم

برخی عادت های غذایی می تواند سبب افزیش علائم فیبرومیلاژیا شود. شامل:

غذاهای با انرژی زیاد و شکر کم: غذاهایی مانند بادام، دانه های روغنی، جو دوسر، آووکادو و توفو که حاوی مقدار زیادی فیبر است اما شکر افزودنی ندارد. این مواد به افزایش انرژی در طول روز کمک کرده، در نتیجه باعث می شوند علائم خستگی که در نتیجه ی برخی بیماری هاست، تشدید شود.

غذاهای ممنوع حاوی گلوتن: مطالعه ای در سال 2014، پیشنهاد کرد که حساسیت به  گلوتن می تواند با فیبرومیلاژیا در ارتباط باشد. این مطالعه نشان داد که حذف کردن غذاهایی که حاوی گلوتن هستند از رژیم غذایی، ممکن است بتوانند باعث کاهش درد شود، حتی در بیمارانی که به کلیاک مبتلا هستند. این رژیم همچنین برای کاهش التهاب نیز پیشنهاد می شود.

حذف الیگو دی مونو ساکارید و پلی اول های قابل تخمیر(FODMAP): مطالعه ی تازه ای نشان داد که یک رژِیم با FODMAP کم می تواند تاثیر مثبتی بر سطح درد در بیماران مبتلا به فیبرومیلاژیا داشته باشد.

عدم مصرف افزودنی ها و توکسین های خارجی: یک گزارش نشان داد که حذف افزودنی ها از رژیم غذایی مانند آسپارتام و مونوسدیم گلوتامات(MSG) می توان علائم درد را به طور قابل توجهی کاهش دهد. افرادی که در این گزارش شرکت داشتند نشان دادند که با مصرف مجدد افزودنی ها، درد آن ها نیز بازمی گردد.

مصرف بیشتر دانه ها و بادام ها: شواهدی کمی بر این مبنا وجود دارد که رابطه ی مستقیمی بین دانه های روغنی و بادام ها با افزایش علائم فیبرومیلاژیا وجود دارد. اما این مواد دارای ریز مغذی هایی هستند که برای عملکرد سلول ها قابل اهمیت هستند، و همین موضوع می تواند از افراد در مقابله با برخی بیماری ها حمایت کند.

حفظ تعادل در رژِیم غذایی و وزن سالم، امر بسیار مهمی است و بر کیفیت زندگی فرد اثر می گذارد. مطالعات نشان داده است که افرادی که هم به فیبرومیلاژیا مبتلا هستند و هم چاقی، زمانی که وزن خود را کاهش می دهند، علائم درد نیز کاهش یافته و کیفیت زندگی آن ها ارتقاء پیدا کرده است.

تحقیقات بیشتری لازم است تا تاثیر رژیم غذایی بر فیبرومیلاژیا مشخص شود، اما مطمئنا رژیم غذایی با شکر و گلوتن پایین ، می تواند نقطه ی آغاز بسیار خوبی باشد. اما آسیب بسیار جدی ای با وجود این مواد در روند درمان وجود ندارد.

نقاط حساس

زمانی که داشتیم درمورد فیبرومیلاژیا صحبت می کردیم، ممکن است توجه شما به اصطلاح «نقاط حساس» جلب شده باشد.

نقاط حساس بخش های خاصی از بدن هستند که در فیبرومیلاژیا بیشترین درد در آن ها وجود دارد. این نقاط شامل پشت سر، داخل و خارج زانو. درد همچنین در بخش گردن و شانه ها، خارج دنده ها و بالای سینه نیز افزایش میابد.

یکی از راه هایی که پزشکان برای تشخیص استفاده می کنند، عکس العمل به فشار در این نواحی می باشد. اما این موضوع در طولانی مدت به عنوان راه قابل اعتمادی برای تشخیص شناخته نشده، و این نقاط حساس به طور قطع در تشخیص فیبرومیلاژیا نمی تواند قابل اتکا باشند.

بهتر است در این نقاط تزریق انجام نشود. اما هم اکنون به نظر می رسد که درد گسترده تر باشد و در افراد مختلف، در بخش های متفاوتی وجود داشته باشد. به جای نواحی خاص یا نقاط درد، فیبرومیلاژیا را با شدت و مزمن بودن درد، مورد ارزیابی قرار می دهند.

درصورتیکه در این نواحی احساس درد می کنید، با مراجعه به پزشک از دیگر دلایل آن مطلع شوید.

چشم انداز

هنوز درمان قابل تعریفی برای فیبرومیلاژیا وجود ندارد، اما در حال حاضر موارد درمانی و تشخیص های واضح بیشتری برای این بیماری در دسترس است.

زمانی که بیمار به دنبال برنامه ی درمانی است، علائم می توانند به شکل قابل توجهی تشدید شوند.