آیا روغن ماهی و امگا 3 برای سلامتی سودمند هستند؟ (بخش دوم)

از دست دادن بینایی

مصرف مکرر و روزانه DHA از کاهش بینایی در سنین بالا جلوگیری می کند.

صرع

مطالعه ای در سال 2014 که در مجله ی نورولوژی منتشر شد، بیان کرد، افرادی که به صرع مبتلا هستند در صورتیکه روزانه از انگا 3 روغن ماهی استفاده نمایند، حمله های کمتری را تجربه خواهند کرد.

شیزوفرنی و اختلالات روانی

اسید چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی خطر ابتلا به مشکلات روانی را کاهش می دهد.

یافته های منتشر شده مجله ی نیچر نشان داد که 12 هفته تزریق درون وریدی مکمل امگا 3 چگونه می تواند خطر ابتلا به اختلالات روانی را به طور طولانی مدت کاهش دهد.

سلامت رشد جنین

مصرف امگا3 ممکن است به رشد شناختی و نمو جنین کمک نماید. در سال 2008، محققان دریافتند که مصرف امگا 3 در طول 3 ماه آخر بارداری می تواند سبب نمو و پیشرفت حواس، روان و حرکت جنین شود.

غذاها

فیله های ماهی روغنی حاوی 30 درصد روغن هستند، اما این مقدار متفاوت است. ماهی سفید، مانند کود، حاوی غلظت بالای روغن در کبد می باشد اما در کل روغن کمی دارد. ماهی های روغنی که حاوی مقداری زیادی اسید چرب امگا 3 هستند مانند آنچووی، هرینگ، ساردین، سالمون، قزل آلا و ماهی خال دار.

دیگر منابع اسید چرب امگا 3 مثل تخم مرغ می باشد، و آن دسته که سرشار از امگا 3 هستند، روی پوسته ی آن ها حک شده است.

سبزیجات حاوی امگا 3 شامل:

کتان

شاهدانه

روغن کانانگا

جلبک سبز اسپیرولینا

گردو

دانه چیا

تربچه، جوانه ها

ریحان تازه

سبزیجات سبز پر رنگ مثل اسفناج

ترخون خشک

فردی که یک رژیم غذایی متعادل و سالم مصرف می نماید، نیازی به مصرف مکمل ها ندارد.

خطرها

مصرف روغن ماهی، روغن کبد ماهی و مکمل امگا 3 می تواند برای برخی افراد مشکل ساز باشد.

مکمل امگا 3 ممکن است بر لخته شدن خون اثر بگذارد و با داروهایی که لخته سازی خون را هدف قرار می دهند، برهمکنش دهد.

آن ها می توانند برخی مواقع عوارض جانبی داشته باشند، به طور طبیعی مشکلات معده ای روده ای مانند باد گلو، سوء هاضمه یا اسهال را سبب می شوند.

روغن کبد ماهی حاوی مقدار زیادی ویتامین A و D است. مقدار زیاد این دو ماده می تواند ایجاد مسمومیت نماید.

کسانی که به ماهی حساسیت دارند ممکن است در مصرف مکمل های روغن ماهی دچار مشکل شوند.

مصرف میزان زیاد روغن ماهی همچنین فرد را در خطر مسمومیت به آلودگی های دریایی نیز قرار می دهد.

لازم است به این نکته ی بسیار مهم توجه شود که سازمان غذا و دارو کیفیت و خلوص مکمل ها را تنظیم نمی کند. در نتیجه باید از مکمل های معتبر، و یا تا حد امکان از منابع طبیعی امگا 3 استفاده نمود.

ماهی هایی که بیشتر توصیه می شوند شامل: تن سفید، سالمون، پولوک و گربه ماهی که میزان کمی جیوه دارند. همچنین از مصرف آبزیانی مانند کوسه، شمشیری، شاه ماهی و تاج ماهی خودداری نمایید. زیرا این دست از ماهی ها دارای میزان زیادی جیوه می باشند.

همچنان شواهد قطعی که نشان دهند روغن ماهی و امگا 3 به طور قطع برای سلامت مفید هستند، در هاله ای از ابهام است. اما به طور کلی رژیم غذایی ای که حاوی مواد مغذی متنوع است، برای سلامتی سودمند است.

باید توجه کرد که لازم است افرادی که قصد دارند از مکمل ها استفاده نمایند، با پزشک مشورت نمایند.