آیا روغن ماهی و امگا 3 برای سلامتی سودمند هستند؟ (بخش اول)

نکات کلی در مورد روغن ماهی

ابتدا به نکات کلی در مورد روغن ماهی میپردازیم و در ادامه ی مقاله اطلاعات دیگر را مورد بررسی قرار می دهیم:

روغن ماهی حاوی اسید چرب امگا3 و ویتامین A و D می باشد.

اسید چرب امگا3 موجود در روغن ماهی می تواند از قلب محافظت کرده و فواید دیگری نیز برای سلامتی داشته باشد اما تحقیقات هنوز به طور دقیق آن را به اثبات نرسانده است.

خوردن ماهی نسبت به مصرف مکمل ها، راه بهتری برای دریافت اسید چرب امگا3 است.

اسید چرب امگا3 چیست؟

اسید چرب امگا3 چربی ای است که معمولا در گیاهان و غذاهای دریایی یافت می شود.

دو نوع از آن ها در روغن ماهی فراوان است:

ایکوساپنتانویک(EPA): بهترین اسید چرب شناخته شده می باشد که به بدن در ساخت مواد شیمیایی کمک می کند شامل لخته سازی خون و التهاب ( پروستاگلاندین 3، ترومپوزان2 و لوکوترین5). ماهی EPA را مصرف جلبک ها به دست می آورد.

دوکوزانویک(DHA): در انسان، این اسید چرب امگا 3 بخش کلیدی اسپرم، شبکیه چشم و غشاء مخچه ای را تشکیل می دهد.

DHA در سراسر بدن حضور دارد، به خصوص در مغز، چشم و قلب. همچنین این ماده در شیر پستان نیز وجود دارد.

فواید سلامتی

برخی مطالعات نشان داده است که روغن ماهی و اسید چرب امگا 3 برای سلامتی سودمند هستند، اما سایر اسیدچرب ها این طور نیستند. این ماده با بیماری های زیادی در ارتباط است.

مالتیپل اسکلروزیس

گفته شد که روغن ماهی به افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس (MS) کمک می کند که به طور موثر از مغز و سیستم و عصبیشان محافظت شود. به هرحال، در نهایت مطالعه ی علمی ای بر این مبنا به اثبات نرسیده است.

سرطان پروستات

در یک مطالعه نشان داده شد که روغن ماهی، به همراه یک رژِیم با چربی پایین، می تواند خطر پیشرفت سرطان پروستات را کاهش دهد. اما مطالعه ای دیگر به ارتباط بین سطح بالای امگا 3 و افزایش پیشروی سرطان پروستات اشاره داشت.

تحقیق منتشر شده در مجله ی موسسه ی بین المللی سرطان بیان کرد که سطح بالای روغن ماهی خطر ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته را تا 71 درصد و تمام سرطان های پروستات را تا 43 درصد افزایش می دهد.

افسردگی پس از زایمان

مصرف روغن ماهی در طول بارداری ممکن است افسردگی پس از زایمان را تشدید کند. محققان مصرف ماهی با مقدار زیاد امگا 3، دو تا 3 بار در هفته را پیشنهاد می کنند که این موضوع نشان دهنده ی فواید زیاد این ماده برای سلامتی است. مصرف منابع غذایی نسبت به مکمل ها ارجعیت دارد، از آنجا که آنها منابع مفیدی برای تامین پروتئین و مواد مغذی نیز هستند.

فواید برای سلامت روانی

مطالعه ای در سال 2007 نشان داد که روغن ماهی ممکن است به جوانان مبتلا به مشکلات روانی کمک نماید، به خصوص آن هایی که به اختلال بیش فعالی مبتلا هستند.

این مطالعه نشان داد که کودکانی که روزانه بین 8 تا 16 گرم EPA و DHA مصرف می کنند، رشد قابل توجهی در مهارت های رفتاری نشان می دهند، و این آمار توسط والدین به دست رسیده است.

فواید برای حافظه

اسید چرب امگا 3 مصرف شده می تواند به جونان در افزایش حافظه کمک نماید.

اما مطالعه ای دیگری نشان داد که میزان زیاد امگا 3، از مشکلات شناختی در خانم های مسن جلوگیری نمی کند.

فواید برای قلب و عروق

اسید چرب امگا 3 که در روغن ماهی یافت می شود ممکن است برای محافظت از قلب در طول یک استرس روانی مفید باشد.

مطالعه ی منتشر شده در مجله ی فیزیولوژی آمریکا چنین اذعان می کند، کسانی که از مکمل های روغن ماهی بیش تر از یک ماه استفاده نمایند، عملکرد قلب و عروق بهتری در طول یک آزمایش اضطراب آور خواهند داشت.

در سال 2012، محققان اشاره کردند که روغن ماهی، به دلیل خاصیت ضد التهابی ای که دارند، به نظر می رسد که به بهبود آترواسکلروزیس کمک می کنند.

از طرف دیگر، مطالعه ی مروری از 20 آزمایش انجام شد که شامل 70 هزار نفر بود که نتیجه گیری شد شواهد قانع کننده ای برای ارتباط بین مکمل روغن ماهی و کاهش خطر ابتلا به حمله ی قلبی، سکته یا مرگ زودرس وجود ندارد.

افرادی که در رگهای قلب خود استنت دارند ( لوله های توری از جنس فلز که در رگهای بدن قرار داده می شوند و مانع کلپس یا بسته شدن عروق حین انقباض می شوند)، از دو نوع داروی رقیق کننه ی خون استفاده می کنند که در آنها از اسید چرب امگا3 نیز استفاده می شود که خطر ابتلا به حمله ی قلبی را کاهش میدهد.

خوردن ماهی، به خصوص روغن ماهی ، دو روز در هفته، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

بیماری آلزایمر

برای سالها، چنین برداشت می شد که مصرف مکرر روغن ماهی می تواند از ابتلا به بیماری آلزامر جلوگیری نماید. اما یک مطالعه ی گسترده در سال 2010 نشان داد که تاثیر روغن ماهی در پیشگیری از آلزایمر، بیشتر از دارونما ها نیست!

یک مطالعه ی منتشر شده در نورولوژِی در سال 2007 گزارش کرد که یک رژیم غذایی با میزان بالای ماهی، امگا 3، میوه و سبزیجات، خطر جنون و آلزایمر را کاهش می دهد.