بی خوابی: هرچیز که لازم است در رابطه با آن بدانید (بخش اول)

بی خوابی یک اختلال خواب است که میلیون ها نفر در سراسر جهان را درگیر کرده است. به طور کلی افرادی که به بی خوابی مبتلا هستند، در به خواب رفتن و یا خوابیدن دچار مشکل می شوند. تاثیرات این اختلال می تواند بسیار مخرب باشد.

بی خوابی معمولا در طول روز سبب خواب آلودگی، رخوت و احساس ناخوشی عمومی ذهنی و جسمی در فرد می شود. نوسان حالات روحی، ناتوانی و اضطراب، جزء علائم شایع این اختلال می باشد.

بی خوابی همچنین با افزایش ابتلا به بیمای های مزمن در ارتباط است. 30 تا 40 درصد از افراد مبتلا به بی خوابی در عرض 12 ماه علائم این بیماری را بروز داده و از این تعداد 10 تا 15 درصد از بزرگسالان با بی خوابی مزمن دست به گریبان بودند.

در اینجا، ما با بی خوابی آشنا شده و دلایل، علائم، تشخیص و درمان های ممکن برای آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

نکات کلی در رابطه با بی خوابی:

دلایل گوناگونی برای بی خوابی وجود دارد

براورد شده که 30 تا 40 درصد از آمریکایی ها هر ساله به بی خوابی مبتلا می شوند

در اغلب موارد، بی خوابی سبب بروز مشکلات ثانویه در زندگی از جمله بیماری های مختلف می شود

دلایل بی خوابی می تواند به طور کلی مربوط به فاکتورهای فیزیولوژیکی، دارویی و سطح هورمون باشد

درمان بی خوابی می تواند از طریق دارو و یا روش های رفتاری دیگر امکان پذیر باشد

دلایل

بی خوابی ممکن است وابسته با فاکتورهای جسمی و یا روانی باشد. برخی مواقع، مصرف دوره ای برخی داروها سبب بروز بی خوابی مزمن می شود. بی خوابی های گذرا ممکن است در نتیجه ی یک حادثه و یا اتفاقی که به تازگی برای فرد رخ داده است، ایجاد شود. به طور شایع بی خوابی به دلایل زیر بروز می کند:

اختلال در ریتم شبانه روزی: سفرهای هوایی به مناطق متفاوت از نظر زمان روز و شب، تغییر شیفت کاری، ارتفاع زیاد، سیگنال های محیطی، دمای کم یا زیاد.

دلایل روانی: بیمای دوقطبی، افسردگی، اختلال اضطراب یا اختلالات روانی

شرایط بالینی: درد مزمن، سندرم خستگی مفرط، نارسایی قلبی، گلودرد، بیماری رفلاکس اسید، بیماری مزمن مسدود شدن مسیر تنفسی، آسم، مشکل تنفسی در هنگام خواب، بیماری آلزایمر و پارکینسون، هایپرتیروئیدیسم، آرتریت، مشکلات مغذی، تومور، سکته.

هورمون ها: استروژن، تغییرات هورمونی در زمان قاعدگی

دیگر فاکتورها: خوابیدن با کسی که خر و پف می کند، مشکلات ژنتیکی، مغز بیش فعال، بارداری، انگل

تکنولوژی در اتاق خواب

برخی مطالعات در مورد بزرگسالان و کودکان نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور تلویزیون یا گوشی همراه پیش از خوابیدن، با اثر بر سطح ملاتونین های طبیعی بدن، سبب افزایش زمان به خواب رفتن می شود.

بعلاوه، طبق برخی یافته ها، صفحه نمایش کامپیوتر ها، الگوی خواب را تحت تاثیر قرار می دهند. این مطالعات در نتیجه نشان می دهد که تکنولوژی در اتاق خواب می تواند بی خوابی را تشدید کرده و سبب مشکلات بیشتری نیز شود.

دارو

 داروهایی که در ادامه مطرح می شود، می توانند سبب بروز بی خوابی در فرد مصرف کننده شود:

کورتیکواستروئید

استاتین

آلفا بلاکر

بتا بلاکر

ضد افسردگی های SSRI

بازدارنده های ACE

بلاکر های پذیرنده ی آنژیوتانسین 2 (ARB)

بازدارنده های کولینستراز

نسل دوم آگونیست های H1

گلوکوسامین/کوندروتین

نشانه ها و علائم

بی خوابی به تنهایی ممکن است سبب بروز علائم و مشکلات بالینی شود. به هر حال، در رابطه با بی خوابی نشانه ها و علائم بسیاری وجود دارد:

از دست رفتن احساس خستگی و خواب در شب

از خواب پریدن در طول شب

بیدار شدن زودتر از زمانی که بدن مراحل استراحت را به طور کامل سپری کرده باشد

احساس خستگی حتی بعد از خواب کامل در شب

خستگی مفرط و احساس خواب آلودگی در طول روز

ناتوانی، افسردگی یا اضطراب

کاهش تمرکز

عدم هماهنگی بدن، و افزایش خطاها و اشتباهات بدن

سردرد، به شکل احساس درد منقبض شونده در دورتادور سر

مشکلات اجتماعی

علائم معدوی رودوی

نگرانی درباره ی خوابیدن