حالت تهوع صبحگاهی(۱۰ راه برای کاهش آن) (بخش اول)

حالت تهوع صبحگاهی اغلب یکی از اولین نشانه‌های  بارداری است. این یک عارضه‌ی شایع است. اما اغلب بعد از گذشت ۳ ماه از  بارداری دوره‌ی آن نیز میگذرد.به هرحال برای برخی زنان حالت تهوع صبحگاهی بسیار آزاردهنده خواهد بود.

بیشتر از نیمی از زنان  باردار حالت تهوع را تجربه می‌کنند.

حالت تهوع صبحگاهی در برخی از زنان در تمام طول  بارداری‌شان ادامه پیدا خواهد کرد. معمولا این حالت حدود هفته‌ی ششم  بارداری آغاز می‌شود و بعد از حدود ۱۲ هفته ناپدید می‌شود.اما هرکدام از خانم‌ها علائم متفاوتی را بروز می‌دهند.

حالت تهوع صبحگاهی نیازی به درمان دارویی ندارد مگراینکه شدید بوده و سبب کاهش آب و وزن بدن بشود . برخی از درمان های خانگی می‌تواند به کاهش علائم کمک کند.

موارد اولیه درمورد حالت تهوع صبحگاهی:

حالت تهوع صبحگاهی در بیشتر از ۵۰ درصد زمان  باردار رخ می‌دهد.

آن‌را می‌توان از طریق راه‌های مختلفی کنترل کرد شامل مراقبت‌های غذایی و استراحت کافی.

درمان‌های فعال دارویی تنها در موارد شدید استفراغ تجویز می‌شود.

استفاده از دارو در طول  بارداری توصیه نمی‌شود.

حالت تهوع صبحگاهی چیست؟

احساس حالت تهوع تنها در هنگام صبح اتفاق نمی‌افتد. بیشتر زنان با سپری کردن صبح علائمشان متوقف می‌شود ولی در بعضی افراد در تمام طول روز علائم ادامه پیدا می‌کند.

حالت تهوع در طول  بارداری به کاهش سطح استروژن، قند خون پایین و حساسیت به برخی بوها مربوط می‌شود.

علت اصلی شناخته شده نیست اما فاکتورها شامل:

افزایش هورمون به خصوص استروژن، پروژسترون،HCG و کولیسیستوکینین سبب بروز تغییراتی در فعالیت گوارشی می‌شود.

افت قند خون به دلیل نیاز جفت به دریافت انرژی

موضوع دیگری که ممکن است در ایجاد حالت تهوع در هنگام  بارداری نقش داشته باشد می‌تواند مربوط به حس بویایی باشد. احساس بویایی یک خانم در زمان  بارداری حساس‌تر می‌‌شود و همین می‌تواند سبب افزایش حالت تهوع شود.

این حالت بیشتر در ۳ ماهه‌ی اول  بارداری اتفاق می‌افتد و در ۳ماهه‌ی دوم از بین می‌رود.

تحقیقات نشان می‌دهد که حالت تهوع و استفراغ در زمان  بارداری نشانه‌ی خوبی است و با کاهش خطر سقط شدن جنین در ارتباط است.

استفراغ شدید

استفراغ شدید در طول  بارداری با عنوان استفراغ شدید حاملگی نیز شناخته می‌شود که می‌تواند سبب کاهش شدید آب بدن، سوء تغذیه و کاهش وزن شود.

این عارضه از هر ۳۰۰ خانم  باردار، یکی را درگیر می‌کند و معمولا در ۲۰ هفته‌ی اول  بارداری اتفاق می‌افتد.

یک خانم لازم است به پزشک مراجعه کند در صورتیکه:

اگر بیشتر از یک کیلو از وزنش کاهش یافت

بالا آوردن خون به رنگ قرمز یا سیاه

استفراغ بیش از ۴ بار در روز

مایعات را نتواند بیش تر از یک روز در بدنش نگه دارد

پزشک ممکن است تغییرات روزانه را پیشنهاد کند مانند استراحت زیاد و استفاده از داروهای ضد اسید معده. در موارد بسیار شدید لازم است بیمار مایعات و مواد مغذی را از طریق تزریقات درون وریدی دریافت کند.

انواع

بیشتر خانم ها استفراغ شدیدی نخواهند داشت اما بیشتر آنها ممکن است ناراحتی‌هایی داشته باشند که در نهایت منجر به حالت تهوع شود.

در ادامه ما به برخی از راه ها اشاره می کنیم تا علائم حالت تهوع را در طول  بارداری کاهش دهد:

۱)استراحت زیاد

خواب خوب و کافی در شب از اهمیت بالایی برخوردار است. چرت زدن در طول روز نیز کمک به سزایی خواهد کرد اما نباید بلافاصله پس از صرف غذا خوابید چون ممکن است حالت تهوع را افزایش دهد.

برای کسانی که شب بیداری دارند، پوشیدن ماسک های خواب یا استفاده از پوشش‌های تیره برای کاهش حداکثری نور، می‌تواند کمک کننده باشد.

در هنگام خواب بدن تغییر حالت می دهد،‌ استفاده از بالش هایی که از شکم و کمر شما محافظت کند مناسب خواهد بود.

زود بخوابید و زود از خواب بیدار شوید در نتیجه شما فرصت کافی برای بیرون آمدن از رختخواب خواهید داشت.

از قرص‌های خواب‌اور استفاده نکنید مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کرده باشد.

۲) به غذایی که میخورید اهمیت دهید

غذاهای چرب و پر ادویه و کافئین به افزایش اسید معده کمک خواهند کرد. به خصوص زمانی که  بارداری پیش می‌رود و جنین به سمت لوله‌های گوارش حرکت می کند. غذاهای ملایم‌تر و بی‌مزه‌تر کم‌تر ایجاد مشکل می کنند.

اندازه‌‌های کوچک‌تر می‌توانند به هضم بهتر وجلوگیری از استفراغ کمک کنند، اما اجازه ندهید معده‌تان خالی بماند. داشتن معده ‌ی خالی احساس تهوع را تشدید می‌کند. معده اسید را میسازد و درصورتیکه غذایی در معده نباشد که با آن را هضم کند، اسید در معده باقی می‌ماند. و همین موضوع سبب افزایش احساس تهوع می‌شود.

خوردن مقداری کراکر نمکی و مقداری اسنک قبل از بلند شدن از رختخواب میتواند بسیار کمک کننده باشد.

در صبحانه، سس سیب سرد، گلابی،موز یا هر مرکبات دیگری به شما احساس بهتری در صبح خواهد داد. پتاسیم موجود در میوه‌ها از حالت تهوع در هنگام صبح جلوگیری می‌کند.

کربوهیدرات‌ها نیز سودمندند. سیب‌زمینی پخته، برنج و نان برشته اغلب موارد مناسبی هستند.

در هنگام شب، یک خوراکی سرشار از پروتئین بخورید، این موضوع باعث می شود که سطح گلوکز خونتان در طول شب تنظیم شود.