{{cartLength}}
{{cartLength}}
ثبت آگهی
عمومی پزشکی / 14 مهر 1397

ابزارهای خودمعاینه، به سالم ماندن شما کمک می‌کنند

ابزارهای خودمعاینه، به سالم ماندن شما کمک می‌کنند

ابزاهای خودمعاینه، تجارت تازه‌ای در دنیای سلامت الکترونیک انفرادی دارند، ابزارهایی مثل سنسورهای قابل پوشش و نرم‌افزارهای موبایل، این امکان را برای افراد فراهم می‌کنند که توانایی کنترل تمامی جنبه‌های سلامتی خود را داشته باشند. این ابزار جزئیات فعالیت‌های روزانه‌ی شما را بررسی و ضبط می‌کنند. با محاسبه‌ی مجموعه‌ی قدم‌ها و یا مسافتی که طی شده و تعداد طبقات پریده شده می‌توان میزان کالری مصرف‌شده را بررسی کرد و در نهایت با این اطلاعات یک الگوی روزانه برای محاسبه‌ی ساعات خواب به دست می‌آيد.

شمار زیادی از مردم از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند تا بدانند زمان خود را چگونه می‌گذرانند و در بعضی موارد دست به کار می‌شوند نه فقط برای ارتقاء‌ سلامت خود و اثرگذاری شخصی، بلکه به عنوان یک بهره‌وری شخصی می‌باشد.

«بهینه‌سازی زندگی‌تان به شما کمک می‌کند تا زمان بیشتری برای لذت بردن از فعالیت‌های بیشتر، داشته باشید.»

در شروع سال ۲۰۱۳، الکساندر کارمیچر، فهرستی از ۲۰۰ ابزار برای مدیریت های شخصی، معرفی کرد.

ضرورت گوشی‌های هوشمند این است که می‌توانند توسط سنسورهای موبایل، چندین عمل پیچیده را با هم ارتباط دهند تا به کاربر قابلیت انجام کارهای غیرمعمول بیشتری را بدهند. مثلا بررسی حالات بدن  در حین انجام یک فعالیت. این عمل نشان می‌دهد که دو موضوع از چه جنبه‌هایی می‌توانند با هم مرتبط باشند. نرم‌افزار سازان در حال حاضر درحال ساخت این دسته از برنامه‌ها هستند که اطلاعاتی  از کاربر جمع‌آوری می‌کنند( برای مثال فعالیت‌های حرکتی، ضربان، و حتی اطلاعاتECG قلب) و آن‌ها را با اطلاعاتی که از قبل توسط کاربر ثبت شده است، جمع می‌کند.

اگرچه باتوجه به محققان، برخی از این نرم‌افزارهای پیشرفته دارای منابع آزاد هستند که به ارتقاء‌دهندگان نرم‌افزارها این امکان را می‌دهد که ابزارهای شخصی تجاری بیشتری، با امکانات بیشتر و قیمت کمتر ارائه دهند.

در این مقاله ما سه ابزار خودمدیریتی را بررسی می‌کنیم. Nike+ FuelBand  ،   Jawbone ، FitBit

Nike+ FuelBand

نایک فولبند یک دستبند است که فعالیت‌های روزانه را اندازه‌گیری می‌کند.

ایده‌ی اصلی این است که یک مقدار سوخت‌انرژي را به عنوان هدف قرار دهیم و با فعالیت روزانه به آن مقدار دست پیدا کنیم.

این دستگاه در هرمرحله اطلاعات فعالیت را دریافت کرده و مقدار کالری سوزانده شده را اندازه‌گیری می‌کند، و با گذشت روزها و با نزدیک شدن به هدف تعیین شده، رنگ آن از قرمز به سبز تغییر می‌کند.

یکی از کاربران اذعان داشت که این ابزار او را تشویق می‌کند تا در طول روز به اندازه‌ای که لازم است پیاده‌روی کند و به هدف نهایی خود دست پیدا کند.

زمانی که دستگاه را به تلفن همراه خود متصل می‌کنید می‌توانید نتایج را روی موبایل خود مشاهده کنید. همچنین شما می‌توانید به کمک کابل USB آن‌را به کامپیوتر متصل کنید.

این دستگاه مجموع سوخت، کالری مصرف شده، تعداد قدم‌ها و زمان را اندازه‌گیری می‌کند بنابراین شما می‌توانید به جای ساعت مچی آن را به دست کنید.

یکی از کاربران هدف روزانه‌ای برای سوزاندن سوخت در طول روز انتخاب کرد، و چنین گفت که همانطور که در اداره مشغول به کار است، در حال مدیریت برای رسیدن به هدفی که تعیین کرده، می‌باشد.

در برنامه‌ی آن در موبایل شما می‌توانید اطلاعات سوختی روزانه‌ی خود و فعالیت‌های خود در روز،هفته، ماه و سال مشاهده کنید. شما همینطور می‌توانید اطلاعات خود را با دوستانی که این برنامه را دارند، به اشتراک بگذارید.

در این برنامه، حالت‌های انگیزشی نیز وجود دارد، برای مثال زمانی که شما به هدف تعیین شده‌ی خود دست پیدا می‌کنید، به شما اطلاع می‌دهد و حتی جایزه می‌گیرید و می‌توانید این دستاورد را به اشتراک بگذارید.

قیمت این دستگاه حدود ۲۰۰ دلار بوده که به رنگ و اندازه نیز بستگی دارد.

Jawbone UP

این وسیله نیز به شکل یک دستبند است. اما این دستگاه زمان خواب و خوردن را هم اندازه می‌گیرد. این دستگاه دارای ساعت ویبره‌دار نیز هست که به شما یاداوری می‌کند، به اندازه‌ای که استراحت می‌کنید باید تلاش کنید.

این وسیله، مانند وسیله‌ی قبل به کمک سگک به دور مچ چفت نمی شود، بلکه دارای دو انتهای هم‌پوشان است که با توجه به محل، روی هم قرار می‌گیرند.

روی این دستگاه دکمه ای قرار دارد که می توانید حالت خود را تعیین کنید: خواب، فعالیت و یا عادی

در حالت نرمال، دستگاه حالتی را در نظر می‌گیرد که شما در حال قدم زدن هستید، و در حالت فعالیت، شما را به شکل دونده و یا فعال در نظر می‌گیرد.

شما همچنین می‌توانید آن‌را تنظیم کنید که در صورتیکه در طولانی‌ مدت فعالیت نداشتید، به شما اطلاع دهد، مثلا بعد از هر ۴۵ دقیقه عدم فعالیت. این می‌تواند راهی موثر برای یاداوری بلند شدن و فعالیت کردن باشد، برای زمانی که شما برای مدت طولانی تمایل به نشستن و بی تحرکی دارید.

عملکرد خواب ، کیفیت خواب شما را بین سنگین تا سبک، محاسبه می‌کند.

در نرم‌افزار موبایل این دستگاه، که تنها راه بررسی اطلاعات است،‌شما می‌توانید آلارمی تنظیم کنید، که زمانی که شما باید بیدار شوید، وقتی این دستگاه احساس می‌کند که شما در خواب سبک هستید، به مدت ۳۰ دقیقه شروع به لرزیدن می‌کند.

یکی از حالات بسیار جالب این دستگاه، پاور نپ است، این دستگاه با در نظر گرفتن عادات خواب شما تصمیم می‌گیرد که چه زمانی باید خواب عمیق و چه زمان باید خواب سبک داشته باشید.

در حالت خوردن، شما می توانید از چیزی که خورده‌اید عکس بگیرید و آن‌ها را ذخیره کرده و بعدا مشاهده کنید. این نرم‌افزار یک منبعی را تهیه می‌کند که به مردم نشان می‌دهد در مدت طولانی چه خورده‌اند که به مراتب بسیار سودمندتر از زمانی است که نمی‌دانید چه خورده‌اید.

قیمت این وسیله حدود ۱۰۰ دلار است.

Fitbit

این وسیله دستبند نیست، گیره‌ی کوچکی است که نسبت به دو وسیله‌ی قبلی اطلاعات بیشتری از زندگیتان را اندازه گیری می‌کند.( به هرحال، این دستگاه یک گیره‌ی مچی دارد که شما می‌توانید هنگام خواب از آن استفاده کرده و با لرزش آن بیدار شوید)

اولترا فیت بیت

شما می‌توانید این وسیله را به لباس رویی خود وصل کنید. اما اگر نمیخواهید این خودمدیریتی شما موضوع بحث دیگران در بیرون از منزل و مهمانی شود، می‌توانید آن را به لباس‌های زیر خود متصل کنید. اندازه‌ی این دستگاه حدود یک رم کوچک است.

این دستگاه گام‌ها شما را، مسافت پیموده شده، پرواز کرده و یا بالا رفته، مقدار کالری سوخته شده، کالری به مصرف شده، تغذیه‌ی روزانه و اطلاعات مختلفی درباره‌ی خواب، مثل مدت خواب، تعداد دفعاتی که از خواب بیدار شده اید و مدت خالص خواب را محاسبه می‌کند.

شما می‌توانید حالت‌های محاسبه را تغییر دهید( مانند دویدن و خوابیدن) و این کار می توانید با فشار دادن و رها کردن دکمه‌ی آن انجام دهید.

این دستگاه یک نمایشگر کوچک برای نشان دادن اطلاعات و همچنین جملات انگیزشی ای مثل، بزن بریم و دوستت دارم، دارد.

اطلاعات را می‌توان در یک اکانت اینترنتی که خود شما آن‌را تشکیل می‌دهید، بازیابی کنید، این دستگاه نمی‌تواند فعالیت‌هایی مانند دوچرخه سواری و شنا را ثبت کند، اما شما می‌توانید خودتان در اکانتتان برخی اطلاعات آن‌را وارد کنید و این دستگاه می‌تواند آن‌ها را هم به سایر فعالیت‌هایتان اضافه کنند. کاری که دو دستگاه دیگر نمی‌توانند انجام دهند.

در صورتیکه تمام امکانات این دستگاه مورد استفاده‌ی شما نیست، می‌توانید از دیگر محصولات آن استفاده کنید مانند فیبیت زیپ.

قیمت این دستگاه حدود ۱۰۰ دلار است.

اهمیت تحرک و مراقبت

افرادی که برای مدتی از ابزارهای خودمدیرتی و مراقبت‌های سلامت استفاده کردند، به این نتیجه رسیدند که این اطلاعات تاثیر بسزایی در تغییر سبک زندگی آنان داشته است.

اگر شما مدام به خود تلنگر بزنید که، «دیگر به سمت خوردن چیزهای بد نمیروم» یا « امروز را به پایان نمی‌رسانم تا اینکه ۱۰ هزار قدم راه بروم»، آنگاه زمان آن است که ذهن خود را برای حل مشکلات سلامتی تان به کار بیندازید.

این موضوع بسیار مهمی است که شما به عقب برگردید و خود را از رفتارهای اشتباه رها کنید و به کمک اطلاعات دقیق تصویر دیگری از شرایط خود مشاهده کنید.

آنچه کشف می‌کنید، بپذیرید، یک دید بدون قضاوت داشته باشید، و در اطلاعاتتان به دنبال الگویی بگردید: « این جالب است که معمولا در پایان هفته من به هدفی که برای پیاده‌روی خود تعیین کرده‌ام نمی‌رسم.» و یا «به نظر می رسد، زمانی که فعالیتم کمتر است، خوابم به هم می‌ریزد»

خودمراقبتی‌های طولانی مدت، حس کنجکاوی سیری ناپذیری به شما می‌دهد.

ما دریافتیم که خودمراقبتی بخش مهم تمرینات دوره‌ای است. و به مرور به ضرورت آن پی برده، و بیشتر از اینکه از آنها خجالت بکشید، به دنبال یافتن آن‌ها خواهید بود.

مدت‌های زیادی، شما احتمالا سرنخ‌هایی از معنای تمرینات ردیابی فهمید‌ه‌اید. نکته‌ای که لازم است به یاد داشته باشید این است که از زمانی که شما شروع به ایجاد تغییرات در زندگی‌تان می‌کنید، همینطور که پیش می روید، تغییرات بر ادامه ‌ی زندگی شما نیز اثر می‌گذارد. بنابراین خیلی عجول نباشید، برنامه‌ی تان را با تغییرات تطبیق دهید تا به یک مسیر محکم و ثابت برسید.

بر حس شادی و شوخ طبعی خود تمرکز کنید و بیشتر از هرچیز فروتن باقی بمانید، آنگونه که وودی آلن در صحبت معروف خود می‌گوید:

«اگر می‌خواهید خدا را خوشحال کنید، از برنامه‌هایتان برایش بگویید.»

اشتراک گذاری :