{{cartLength}}
{{cartLength}}
ثبت آگهی
استخوان / 10 مهر 1397

کلسیم( فواید، غذاهای حاوی آن و مضرات) (بخش دوم)

کلسیم( فواید، غذاهای حاوی آن و مضرات) (بخش دوم)

روزانه چه مقدار کلسیم باید مصرف کرد؟

به استناد اطلاعات موسسه پزشکی، ما باید به طور روزانه به نسبت‌های زیر، کلسیم مصرف کنیم:

بین ۱-۳ سال : ۷۰۰ میلی گرم در روز

بین ۴-۸ سال :  ۱۰۰۰میلی گرم در روز

بین ۹-۱۸ سال:۱۳۰۰ میلی گرم در روز

بین ۱۹-۵۰ سال:۱۰۰۰ میلی گرم در روز

مادران شیرده یا باردار نوجوان :۱۰۰۰ میلی گرم در روز

مادران شیرده یا باردار بزرگسال: ۱۰۰۰ میلی گرم در روز

بین ۵۱-۷۰ سال(مرد): ۱۰۰۰ میلی گرم در روز

بین ۵۱-۷۰ سال(زن):۱۲۰۰ میلی گرم در روز

کمبود کلسیم و مکمل‌ها کلسیم

افرادی که دارای کمبود کلسیم هستند ( هیپوکلسمیا) لازم است از مکمل‌های کلسیمی استفاده کنند. مکمل‌ها را باید همراه با غذا استفاده کرد تا به بهترین شکل جذب شوند. مکمل‌ها باید در حداقل مقدار ممکن استفاده شوند تا عوارض جانبی آن تا حد امکان کاهش پیدا کند. هر بار مصرف مکمل نباید بیشتر از ۶۰۰ میلی گرم باشد، در صورتیکه مقدار استفاده‌ی مکمل از حد مناسب خود تجاوز کند، به خوبی جذب نخواهد شد.

تقریبا ۴۳ درصد از بزرگسالان آمریکا از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنند که ۷۰ درصد آن‌ها خانم‌ها هستند. مصرف کنندگان با استفاده‌ی میانگین ۳۰۰ میلی گرم از مکمل‌ها در روز، نیاز روزانه‌ی خود به کلسیم را رفع می‌کنند.

مکمل‌های کلسیم باید در طول روز با فاصله‌ی زمانی مصرف شوند ، معمولا ۲ تا ۳ بار در روز. به بسیاری از مکمل های کلسیمی، ویتامینD نیز می‌افزانید، این ویتامین ساخت پروتئین‌ها را در بدن تحریک می‌کند و در نتیجه جذب کلسیم را امکان‌پذیر می‌کند.

امروزه یافتن یک مکمل مناسب، به علت تنوع گسترده‌ی آن‌ها، کار دشواری است. یکی از موارد کمک کننده ی انتخاب، نیاز مصرف کننده و شرایط پزشکی‌ آن‌هاست.

کلسیمی عنصری( ماده معدنی خالص)   به شکل طبیعی و در ترکیب با سایر عناصر در مکمل‌ها وجود دارد. مکمل‌های کلسیم ممکن است حاوی انواع مختلفی از ترکیبات کلسیمی با میزان متفاوت کلسمی عنصری باشند. برای مثال:

کلسیم کربنات: حاوی ۴۰ درصد کلسیم عنصری. این حالت بیشترین نوع در دسترس می‌باشد، که ارزان و مناسب است. این ماده هنگامیکه با غذا مصرف می‌شود بهترین جذب را دارد به این علت که برای جذب خود نیاز به اسید معده دارد.

کلسیم لاکتات: حاوی۱۳ درصد کلسیم عنصری

کلسیم گلوکونات: حاوی ۹ درصد کلسیم عنصری

کلسیم سیترات: حاوی ۲۱ درصد کلسیم عنصری. کلسیم سیترات را می‌توان به همراه غذا و یا به تنهایی استفاده کرد.  این ترکیب برای بیماران مبتلا به عفونت روده‌ای، فاقد اسید کلریدریک در شیره‌ی معده و برخی مشکلات جذب، مناسب است.

عوارض جانبی مکمل های کلسیم

برخی بیماران علائم معده‌ای روده‌ای را گزارش دادند مانند حالت تهوع، یبوست، نفخ یا ترکیبی از هر سه حالت. کلسیم سیترات معمولا نسبت به کلسیم کربنات عوارض جانبی کمتری دارد. استفاده‌ی مکمل‌ها همراه با غذا، و یا مصرف با فاصله‌ی آن‌ها در طول روز به کاهش عوارض جانبی آن‌ها کمک بسزایی می‌کند.

علاوه بر ویتامینD ، به همراه کلسیم منیزیوم نیز اضافه می‌شود.

مواردی که درادامه ذکر می‌شود، شرایطی است که به دنبال کمبود کلسیم به وجود می‌آید:

جوع، بی اشتهایی و دیگر مشکلات غذایی

ظهور جیوه

تجمع منیزیم

نیاز به استفاده‌ی طولانی مدت ملین‌ها

نیاز به استفاده‌ی طولانی مدت از برخی درمانها مانند شیمی درمانی و کورتیکواستروئیدها

درمان کلاتن که برای تجمع فلز

کمبود هورمون پاراتیروئید

افرادی که به مقدار زیاد پروتئین و سدیم استفاده می‌کنند سبب دفع کلسیم از بدنشان می‌شوند

برخی سرطان‌ها

زنان یائسه که از میزان زیادی کافئين، نوشابه یا الکل استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به کمبود کلسیم هستند.

مشکلات روده‌ای، عفونت‌های روده‌ای، بیماری کرون و دیگر بیماری های گوارشی.

برخی جراحی‌ها مانند خارج کردن معده

نارسایی کلیه

مشکل پانکراس

کمبود ویتامینD

کمبود فسفات

پوکی استخوان

کاهش تراکم استخوان

افرادی که رژیم سبزیجات دارند، در صورتیکه سبزیجات خود را بر اساس موارد سرشار از کلسیم انتخاب نکنند و یا غذاهای دارای کلسیم را وارد رژیم خود نکنند ممکن است به کمبود کلسیم مبتلا شوند.

همچنین افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند باید توجه کنند که برای جلوگیری از ابتلا به کمبود کلسیم،‌ دیگر غذاهای حاوی کلسیم و سایر مواد معدنی را به غذاهای خود بیافزایند.

اشتراک گذاری :