{{cartLength}}
{{cartLength}}
ثبت آگهی
ورزش / 09 مهر 1397

ورزشکاران جوان(آسیب‌ها و پیش‌گیری) (بخش دوم)

ورزشکاران جوان(آسیب‌ها و پیش‌گیری) (بخش دوم)

نتایج مربوط به صدمات از این پروژه، تا سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد:

علت توقف ۶۷ درصد از بازی‌های المپیک برای بازیکنان بریتانیایی، به علت رسیدگی به صدمات بود.

۴۳ درصد از بازیکنان در پایان هر فصل یک یا چند صدمه را متحمل شده بودند.

به طور میانگین، هر آسیب به علت به تعویق افتادن تمرین به مدت ۱۷ روز و پس از شکست یک رقابت ایجاد می‌شد.

میزان و شدت صدمات در تمرینات نسبت به رقابت‌ها کمتر بود.

روی هم رفته، صدمات وارده بر زانو،‌ شانه، دنده و ستون فقرات، جزء خطرناک ترین و شایع‌ترین صدمات محسوب می‌شوند.

این اطلاعات ابزار قدرتمندی است که به شما کمک می‌کند تا به یک ورزشکار بگویید:« که چند روز از مدت آسیب او در ماه گذشته، می‌گذرد» از طرف دیگر این موضوع به شما گوشزد می‌کند که در انتخاب مربی و محیط تمرین، توجهات لازم را اتخاذ نمایید.

پائول جکسون،‌ فیزیولوژیست ورزش نیز اطلاعاتی در رابطه با ارتباط بین صدمات کمتر دست و پا و نوع تمرینات در اختیار ما قرار می‌دهد. این موضوع به طرح ریزی ورزش‌هایی که سبب کاهش آسیب‌ها می‌شود، کمک می‌کند. در رابطه با ورزشکاران مسابقه‌ی پنجگانه دو و میدانی می‌توان اینگونه مثال زد که آنها در یک روز دوندگی و شمشیرزنی را با هم نداشته باشند.

مشخصه‌های این پروژه تصویری تازه از آسیب‌ها و بیماری‌های ورزشی به عنوان «تهدیدات عملکرد»، به نمایش گذاشت.

پیشگیری‌های لازم(تمرینات قدرتیPrehab) برای جلوگیری از بازتوانی(Rehab)

Prehab که مخفف prehabilitation می‌باشد،‌ ایده‌ای تازه در زمینه‌ی پزشکی و درمان‌های ورزشی است. این یک برنامه‌ی تمرینی شخصی‌سازی شده است که به طور اختصاصی برای ورزشکاران برنامه‌ریزی می‌شود تا به آن‌ها کمک کند از خطرات و بروز آسیب‌های احتمالی در ورزش خود، تا حد امکان جلوگیری کنند.

علاوه بر این، این روش‌ را برای بیماران پیش از انجام جراحی نیز می‌توان پیاده کرد تا به آنها در ریکاوری و بازتوانی بهتر بعد از جراحی، کمک کند.

این برنامه شامل بخش‌های منظم از تمرینات روزمره‌ی بازیکن است. در واقع کمکی این روش می‌کند این است که تمریناتی با تحرک و فشار منظم به طور روزانه، از بروز آسیب جلوگیری می‌کند. برای مثال می‌توانید این تمریناتی ورزشی را در بین ورزشکاران که برای به اوج رساندن عملکرد خود انجام می‌دهند مشاهده کنید که به صورت حرکات کششی متوالی می‌باشد. که در طرف مقابل این حرکات می‌تواند خود منجر به آسیب شود همانطور که در بین اپراتورهای کامپیوتری به صورت سندرم تونل مچ و مشکلات شانه، مشاهده می‌شود.

با استفاده‌ی مکرر، ماهیچه‌ها قدرتمند شده و تعادل بدن در قدرت و هماهنگی ماهیچه‌ها ارتقاء پیدا می‌کند. این اتفاق به طور طبیعی در حین فعالیت به وجود می‌آید اما با تکرار تمرینات ورزشی بدن به طور مشخص پس از هر تمرین قدرتمندتر می‌شود. علاوه بر این تمرینات نیز می‌توانند فعالیت‌های تکمیل کننده باشند.

یکی از معضلات شایع در تمرین ورزشکاران و مربیان این است که آن‌ها همچنان برای قدرتمند کردن خود در ورزشهای خاص، از روش‌های سنتی وزنه‌برداری‌های سبک و سنگین و بالا و پایین استفاده می‌کنند و یا وزنه‌زدن‌های پایه‌ای. اما این روش‌ها حتی ممکن است سبب ضعیف‌تر شدن بدن نیز بشود. یک برنامه‌ی منظم مانند prehab ، در این موارد با تمرکز بر ماهیچه‌های ران، شکم و کمر، سبب استقامت آن‌ها می‌شود.

یک برنامه‌ی پایه‌ای کارامد و منظم، با افزایش کارایی خود در انجام حرکات متمرکز و ماهرانه، سبب افزایش استقامت پویا و کسب مهارت کافی در انجام ورزش‌های دیگر می‌شود.

اگر میخواهید مطمئن شوید که این تمرینات منظم بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان آورده‌اند، لازم است که پیش از بروز آسیب و حادثه در ورزش، آن را به کار بگیرید. اما متاسفانه این تمرینات زمانی انجام می‌شود که صدمه ای به وجود آمده است. نمایشنامه‌ی این موضوع می‌تواند به این شکل باشد که ورزشکار دچار یک آسیب می‌شود، و برای بازتوانی،‌ به سراغ یک پزشک ورزش می‌رود و پزشک برای جلوگیری از بروز مجدد آسیب، برای او ورزش‌های منظم و در واقع prehab راتجویز می‌کند.

راه دیگر برای حفظ کارایی روشprehab  برای ورزشکاران، این است که تمرینات باید کاملا بر طبق نیازها و سازگار با خود شخص باشد. و روند تمرینات باید منظم و با برنامه‌ی مشخص باشد. علاوه بر این‌ها ورزشکاران نیاز دارند که با چالش‌ها به خوبی مقابله کرده و انگیزه‌ی خود را حفظ کنند تا از خستگی و احساس روزمرگی نسبت به برنامه‌ی تمرین، جلوگیری کند.

یک برنامه‌یprehab مناسب، برنامه‌ای است که یک بخش منظم از تمرینات روزمره‌ی ورزشکار را به خود اختصاص دهد. پزشکان برای این منظور لازم است که اطلاعاتی در رابطه با ورزشکار از قبیل ورزشی که انجام می‌دهد و نقاط ضعف و قوت آن‌ها داشته باشند، پس لازم است که جلسات مشاوره و بحث داشته باشند.

تمرکز بر عدم تعادل بدن

استو اسمیس، فارق‌التحصیل موسسه ناوال، از prehab به عنوان یک روش موثر برای جلوگیری از بروز آسیب در ورزش و زندگی روزمره، حمایت می‌کند.

او می‌گوید خاصیت این تمرینات این است که بر ناهماهنگی‌ها و عدم تعادل بدن هر شخص بطور اختصاصی تمرکز می‌کند. ناهماهنگی‌های زیاد و متنوعی می‌تواند در بدن وجود داشته باشد.

به طور کلی، برای انجام هر حرکت در بدن شما لازم است بیش از دو ماهیچه یا مفصل، فعالیت کرده و منبسط شوند.

بیشترین ناهماهنگی‌ها می‌تواند به شرح زیر باشد:

شکم/کمر : بیشتر مردم هنگام فعالیت، برماهیچه‌های شکم خود تمرکز کرده و به معنای دیگر تنها آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند و فراموش‌ می‌کنند که از ماهیچه‌های پایین کمر خود نیز استفاده کنند.

سینه و بالای کمر/ پشت شانه: بیشتر ورزشکاران جوان از پرس سینه استفاده می‌کنند اما فراموش می‌کنند که لازم است عضلات دلتایی و قسمت بالایی کمر خود را نیز تقویت کنند و این موضوع ممکن است سبب بروز آسیب در ناحیه‌ی شانه‌ها شود.

ران و عضلات عقب ران: در صورتیکه شما ترکیب هوشمندانه‌ای از تمرینات را به کار بگیرید، عضلات پشت پای شما بلااستفاده نمی‌مانند. آسیب‌های ناحیه‌ی عقب ران معمولا هنگام کشتی‌گیری و پرش، اتفاق می‌افتد. و بیشتر اوقات قسمت بالایی عقب ران را درگیر می‌کند. در یک برنامه‌ی منظمprehab  ، باید تمریناتی برای ناحیه‌ی بالا و زیر پشت ران نیز انجام گیرد.

انواع پیشگیری‌ها برای جلوگیری از بروز آسیب در ورزشکاران جوان

استراحت: لازم است که در هر هفته، روزی را برای استراحت و ریکاوری بدن خود اختصاص دهید.

استراحت بین فعالیت: در طول تمرین و مسابقه، برای کاهش خطر بروز صدمه و آسیب و جلوگیری از سایر مشکلات، به بدن خود استراحت‌های کوتاه بدهید.

استفاده از ابزار مناسب: در این مورد باید با نوع ورزشی که انجام می‌شود توجه داشت. حفاظت و پوشش مناسب گردن، شانه‌ها، زانوها، سینه، آرنج‌ها. استفاده از دهن‌گیر، حفاظ صورت و چشم‌ها. و توجه داشته باشید که داشتن این ابزار به این منظور نیست که شما می‌توانید فعالیت‌های خطرناک را انجام دهید.

نوشیدن زیاد مایعات: قبل، حین و پس از تمرین یا بازی برای جلوگیری از بروز مشکلات دمایی مایعات زیاد بنوشید. برای کنترل دما، پوشیدن لباش خنک نیز می‌تواند سودمند باشد. مربیان باید توجه داشته باشند که به ورزشکار خود در صورتیکه دچار مشکلات دمایی شده نباید اجازه‌ی ادامه‌ی تمرین یا مسابقه را بدهند.

قدرتمند ساختن ماهیچه‌ها: پیش از مسابقه باید تمرینابی انجام شود که ماهیچه‌هایی که برای مسابقه نیاز دارید به اندازه‌ی کافی قدرتمند شوند.

افزایش انعطاف:‌ برای این منظور قبل و بعد از بازی فعالیت‌های کششی انجام دهید.

استفاده از تکنیک‌های مناسب: مربی و ورزشکار باید این تکنیک ها را در طول فصول مسابقه مورد بررسی و تمرین قرار دهند.

درست و ایمن بازی کنید: مربیان باید این موضوع را دائما به بازیکنان خود گوشزد کنند که باید در هر ورزش با رعایت قوانین، از بروز آسیب در ناحیه‌ای که در آن ورزش بیشتر تحت تاثیر است جلوگیری شود. برای مثال سر در بیسبال، ضربه ها در فوتبال و شوک بدن در هاکی. و در صورتیکه احساس درد می‌کنند، فعالیت خود را ادامه ندهند.

مربیان و والدین علاوه بر این باید به موضوعات دیگری نیز توجه داشته باشند مانند درگیری‌های روحی از جمله اضطرابی که تلاش‌ برای پیروزی، ورزشکاران جوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنها باید بر این اصل تکیه کنند که:

« ورزشکاران جوان باید بر اساس تلاش و اخلاق ورزشی شان قضاوت شوند. باید به آنها برای سخت کوشی و ارتقاء استعدادهایشان جایزه داد به جای اینکه برای شکستشان در مسابقه آن‌ها را سرزنش کرد. هدف کلی باید شادی و آموختن مهارت‌هایی برای یک زندگی طولانی‌تر و سالم تر باشد.»

اشتراک گذاری :